UPM Corporate Communication Division's Fan Box

Thursday, August 20, 2009

ENFIN, MOI REMISE DES DIPLÔMES DE L’UNIVERSITIES PUTRA MALAISIE!!!




C’EST FANTASTIQUE…
(Finally, I graduated from University Putra Malaysia!!! It’s fantastic…)


Banyak asam garam setelah lima tahun menempuhi alam universiti di UPM dan disini saya ingin berkongsi pengalaman sedikit ketika berada di kampus hijau tercinta ini. Pada mula kemasukan saya ke UPM, saya diminta untuk berdaftar di Kolej Kelima. Apabila sampai di Kolej tersebut, hati berdebar- debar bertanya dalam diri sendiri adakah saya mampu menghadapi alam berdikari memandangkan sebelum ini saya hanya berulang alik dari rumah ke sekolah. Sungguh lain suasananya berbanding di kampung apabila saya memasuki alam kampus di UPM ini namun kehijauannya tetap indah sama seperti di kampung saya.

Ramai pelajar baharu yang lain semuanya kelihatan gundah gulana namun tak dinafikan ada juga yang riang tawa walaupun terpaksa berpisah dengan ibu bapa mereka. Rata- rata daripada kami adalah dari pelbagai negara di Malaysia. Kami diperkenalkan antara satu sama lain selepas sesi suaikenal bersama pelajar senior.

Banyak juga pengalaman dikongsi bersama dengan pelajar senior. Mereka banyak mebimbing kami untuk lebih bersedia menempuhi alam kampus yang baru buat kami. Masih teringat lagi saya ketika memandang di tingkap jendela kolej megenangkan kampung halaman di sana namun ‘life goes on’ jadi saya berpegang kepada pepatah ‘what doesn’t kill you make you strong’ sebagai kata motivasi diri.

Pahit getir ditempuhi ketika berada di alam pengajian universiti dan pengalaman memantangkan saya untuk menjadi orang yang berguna pada masa akan datang. Apabila dilihat kembali masa yang lepas, ternyata banyak perubahan yang telah saya alami berbanding dengan sekarang. Sekarang saya lebih mempelajari erti tanggungjawab dan berdikari serta menempuhi alam dewasa dengan matang setelah banyak pengalaman dipelajari di kampus UPM ini.

Tersenyum semula apabila melihat gelagat budak kampus menunggu bas untuk ke kuliah kerana suasana tersebut adalah sama seperti yang dialami oleh saya ketika berada dalam alam pegajian di UPM pada suatu ketika dulu.

Tanggal 9hb Ogos 2009 adalah detik terakhir saya memegang gelaran mahasiswa Universiti Putra Malaysia. Sudah semestinya kegembiraan tidak terucap setelah penat bertungkus- lumus selama lima tahun belajar di sini namun kesan UPM akan selamanya terpahat di dalam diri saya.

Saya tidak akan berdiri teguh disini jika tidak kerana UPM yang telah membentuk keperibadian dan sahsiah diri saya sebagai manusia yang berguna dan tidak syaklah lagi bahawa UPM adalah pilihan terbaik untuk saya menyambungkan lagi pengajian dalam peringkat Master pada suatu hari nanti…Merci buhkoo UPM!!! je t’aime.

With Love,
Faisal (Mohonnn...)

1 comment: